2011. augusztus 13., szombat

Rolin kancellár és a titokzatos alakok

Jan van Eyck németalföldi festő 1435-ben készítette el a Rolin kancellár Madonnája című képét, amely ma a párizsi Louvre-ban tekinthető meg. A reneszánsz kiváló flamand alkotója számos rejtélyes utalással, a mai ember számára talán már kevésbé érthető szimbólummal tűzdelte tele művét, az előtérben látható alakok plasztikus ábrázolása és a finom részletességgel kidolgozott táj ugyanakkor a jelenkor szemlélőjét is azonnal elbűvöli.

A táblakép Jó Fülöp burgundi herceg egyik magas rangú embere, Nicolas Rolin kancellár megrendelésére készült: az alkotáson a Szűzanya és a gyermek Krisztus előtt térdeplő személy 1422 óta töltötte be ezt a fontos posztot. Kereken négy évtizeden keresztül számított az uralkodó jobb kezének, s a kortársai rendkívül erős akaratú és céltudatos férfiként tartották számon. A képen arannyal átszőtt, prémmel szegett drága brokátot visel, Mária vörös palástja azonban még pompásabb, szinte királyi, s ezt a megjelenést csak tovább erősíti az angyal által a feje fölé tartott korona, illetve a gyermek kezében lévő, kereszttel díszített ékszer.

Odakint, a boltíveken túl először egy kis kertecskét láthatunk, amelyben a liliomok és rózsák Mária szűziességét jelképezik. Távolabb két – kissé groteszk – alak álldogál a fal mellett, a közelükben tartózkodó pávák a halhatatlanság szimbólumai, illetve a büszkeségé, vagyis a díszes állatok egyértelműen Rolin nagyságára utalnak. A messzeségben felbukkanó, folyó által kettészelt város szerényebb házai a kancellár mögött láthatók, míg a díszesebbek (köztük egy impozáns gótikus katedrális) a Szűzanya oldalán: a magas rangú személyről kialakított képünk így már árnyaltabbá válik, Rolint nem csupán parancsolóként állítja elénk a festő, hanem olyan emberként, aki ismeri az alázatot is. A település feltehetőleg Autun burgund város lehet, a kancellár szülőhelye, néhányan pedig úgy gondolják, hogy a falnál álló két aprócska alak maga Jan van Eyck, illetve a segítője, hasonló figurák jelennek meg ugyanis az Arnolfini házaspár című kép híres tükrében is. A Rolin előtt nyitva lévő mű az Órák könyve lehet, a középkorban kedvelt és elterjedt imádságos naptár. Az oszlopfők díszítményei és a domborművek bibliai történeteket mesélnek el, és egyben a hét főbűnt szimbolizálják.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése